Pages

Wednesday 6 May 2009

拜訪詹宏達,“巧遇“黃麒嘉/Visiting Two Great Taiwanese Composers

拜訪詹宏達,“巧遇“黃麒嘉/Visiting Two Great Taiwanese Composers

2009年五月四日新竹/Hsinchu, May 4th, 2009

自去國後,懷鄉之情與日俱增。遍尋臺灣音樂,但其詮釋多流於粗俗:哀者傷之;樂者淫之。少了含蓄。直到發現詹宏達大師的作品,那是名副其實的「如聽仙樂耳暫明」。始建部落格後,在YouTube搜到詹大師的往事如影。如獲至寶。

After I left Taiwan, I began to appreciate the music of Taiwan more and more. Unfortunately, most of them are not subtle enough to my taste. Finally, I came across Master Zhan Hongda's works. I put his The Past is just like the Shadow into my blog.

後來戀戀北迴線的作者:黃麒嘉大師光臨在下的部落格,並告知詹大師右眼失明,鼓勵我去拜訪、關心。我就乘訪友之便,打算當個不速之客。但不知詹大師是貴人事忙還是怕生,一直沒空。阿嘉說詹大師就住那兒,再忙,晚上總得回家,要我去詹大師家堵他。我覺得這樣侵門踏戶,似乎不妥。阿嘉似乎怪我不夠誠意,也就不再鳥我了。

The composer of The Love of the Northern Rail, Master Huang Qijia, visited my blog, and informed me Master Zhan's right eye was blind. He encouraged me to pay Master Zhan a visit. I planned to visit him on the same trip as I visited my other friends in Northern Taiwan. However, Master Zhan had always been too busy to grant me an audience. Master Huang asked me to wait at Master Zhan's door. I did not think this was a good idea. It seemed to me he considered I was not enthusiastic enough, and he left me alone since.

上週末又有機緣北上,這次詹大師問我是怎麼認識他的。我據實以告。詹大師終於同意在五月四日一見。

I was going up north for the weekend again. Master Zhan asked me how we knew each other. I told him the story. He agreed to meet me on May 4th.

彭家大少跟我還在門外,就聽到門內傳來陣陣爽朗的笑聲。進門後,詹大師介紹黃大師給我,說:「叫他阿嘉。」

Mr. Peng, a friend, heard the laughter coming out of the house as we arrived at Master Zhan's. Master Zhan introduced Master Huang to us "call him ah-Jia" as we entering the house.

買一送一,我們真是卯死了。跟詹大師凹了不少他的CD,聽到阿嘉演唱尚未發表的作品。兩位大師沒有架子,害我得意忘形地妄發謬論,出口成髒。阿嘉很豪邁,笑起來真的會翻過去。我拜託他讓我拍張翻過去的照片,但是他說姿勢不雅,不讓我拍。現在想起來,那時該送他一句:「爽就好了,你管姿勢好歹?」

Two birds in one stone. We were thrilled to meet both of them. We brought a computer to copy the CDs of their works. They were very affectionate, and I was too happy to behave. Ah-jia's laugh was wild as he pointed all fours upward. I asked him for permission to take his picture in that posture. He refused as it was far from graceful. Now I think about it, I should have said "As long as you feel good, who cares about the posture?"

我的部落格每日光臨人數約在二十人上下。四月三十日當天卻暴增至九百多人,五月一日又有一百多人。靈機一動,問阿嘉,果然是他幫我打廣告。他的惡勢力有一千多人,正是那兩天暴增的人數。

The daily traffic of my blog had been around 20 visits per day. On April 30th, the number of visitors exceeded 900, and more than a hundred on May 1st again. It just occured to me to ask ah-Jia. Indeed, he had been recommending my blog to around a thousand people.


詹宏達大師/Master Zhanhongda

延伸閱讀:
Five Songs from the Movie Puppet Master/戲夢人生裡的五首歌
詹宏達:往事如影

Since May 14, 2010:
free counters

6 comments:

  1. 大大,拜托哦,請不要叫阿嘉大師大師的,他是一個很台灣的台灣囝仔,人客氣又一條腸子個性,叫他大師聽起來很奇怪?。
    客家阿姐 劉丁妹敬上

    ReplyDelete
  2. 來拜訪囉,當然也是阿嘉通知的啦

    ReplyDelete
  3. 細妹按靚:我跟阿嘉見過,當然知道他是啥德行。啊怎麼臺灣囝仔就不能當大師哦?人家客氣,我可不敢當福氣耶~人家阿嘉雖然古錐,但總是一號人物。叫他大師可不過份哦~

    ReplyDelete
  4. 雅歌也來了!
    黃老師通知的喔!

    ReplyDelete
  5. 在網路中搜尋"戀戀北迴線"創作過程時,很高興看到這篇文章。

    這首"戀戀北迴線",本周末(2012/9/01)將在台灣桃園舉行的"平安七月節音樂會"中,由"故鄉合唱及管絃樂團"演出:
    https://www.facebook.com/events/471112069566586/

    2009年春天,右眼失明的詹宏達重新出發,設立"故鄉合唱團 Homeland Choir",親自指揮演唱他的聖樂創作詩歌,這個網頁記錄了這三年來大部分的活動以及音樂會的信息:
    https://www.facebook.com/homeland.choir.tw

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Popular Posts (All Time)/滿堂紅

Popular Posts (7 Days)/七日紅